Již 50 let je tradicí vždy první sobotu školního roku vyrazit na Zbraslavské náměstí, kde startují svou jízdu do vrchu historické automobily i motocykly všech možných značek. Právě před padesáti lety v roce 1968 nadšenci historických vozidel z Veteran Car Clubu Praha obnovili tento slavný podnik. Pražský klub byl tou dobou také v plenkách – při pořádání Zbraslavi to nebyl ani rok od jeho založení. Obnovení tradice slavného závodu podporovala také Eliška Junková a Svaz závodníků.
Jízdy se tenkrát účastnilo na 60 vozidel, jejichž značná část byla ještě ve standardním provozu. Hodnotícím prvkem byla odchylka od zvoleného průměru rychlosti. Oproti původnímu závodu, který se jezdil v letech 1908 až 1931, musela trať skončil nad obcí Baně, protože cesta na Jíloviště byla přeťata rychlostní silnicí. Tak tomu bylo v podstatě až do letošního ročníku, kdy se povedlo téměř nemožné. Pro jízdu se totiž uzavřely dva pruhy dálnice a tak mohl závod končit po dlouhé době opět skutečně na Jílovišti.
Startovní pole bylo velmi pestré. V sobotní dopoledne 9. 9. 2017 bylo připraveno ke startu více než 180 předválečných motocyklů i automobilů. Závod zahájil projetím startovní brány vůbec první motorový automobil – Benz Patent-Motorwagen z roku 1886. Na startovní listině se pak objevilo také na 30 motocyklů. Ze zástupců českých značek nechyběly vozy Aero, Praga, Wikov, Walter ani brněnská Zbrojovka. Svou vlastní kategorii již tradičně utvořilo také 16 vozů značky Bugatti.
Ředitelka závodu Markéta Profeldová navíc závod ozvláštnila další novinkou. Tou byla třetí měřená jízda. Soutěž se totiž jede jako jízda pravidelnosti – jezdci se tedy snaží zajet stejnou trať za stejný čas – letos poprvé TŘIKRÁT! Tím se vytvořila větší soutěživost a bylo vidět, kdo má správný odhad a zvládne jet jízdy stejnou rychlostí.
Nejlépe na tom byl Mário Nosek, který zvládl zajet všechny tři jízdy téměř přesně a součet obou rozdílů činil pouze 0,27 vteřiny. Vyhlášení vítězů proběhlo v hotelu Palace Cinema na Jílovišti, odkud také startovala nedělní projížďka okolím. Té se mohli zúčastnit i historické vozy poválečné. Celá jízda končila na nábřeží u zámku v Dobřichovicích a soutěž tak dostala důstojné zakončení.
Závěrečným večerem sice skončil 50. ročník, avšak současně už začala příprava na další – 51. ročník. Je jisté, že nový ročník bude připravován na základě zkušeností z předcházejících 50 let. Jaké že to byly zkušenosti?
V prvních ročnících – 70. léta – se muselo řešit byrokratické povolování soutěže u státních socialistických institucí, musela se připravit stavba kategorií, hodnocení při rovnosti výsledků, zvolit pořadí kritérií nejstarší vozidlo v kategorii, obsah motoru, zvolený průměr, testace vozidla, hlídat a měřit maximální jízdní průměr 60 km/hod., bezpečnost jezdců a diváků na trati, musela se ale např. také řešit nebezpečná dlažba od startu po sídliště a další problémy. To byla perná škola pro organizátory amatéry.
Další ročníky – 80. léta – již procházely zlepšováním organizace soutěže, změnilo se hodnocení – z dosaženého jízdního průměru se přešlo na hodnocení rozdílů časů ze dvou, resp. letos již ze tří jízd při maximálním jízdním průměru 50km/hod.
Soutěž se nepřerušila ani když trať v úseku od startu po sídliště byla neprůjezdná například v případě stavby kanalizace nebo v roce 2002 při povodni. Start se tenkrát posunul do sídliště.
Okolo roku se 2008 se objevily na silnici retardéry. Při několika ročnících dokázali organizátoři zajistit odstranění retardérů na dobu soutěže, pak se retardéry staly součástí jízdy.
V roce 2015 došlo k další významné změně. Startovat mohou automobily a motocykly pouze do roku výroby 1939.
Člověk si klade otázku, kde se bere ta síla a motivace pořádat další ročník? Odpověď je nasnadě – každý ředitel soutěže a jeho tým jsou srdcaři, kteří po své práci naplňují poslání klubu ukázat automobilovou historii v pohybu a zachovat historii slavných závodů. Toto poslání klubu obnovit závody Zbraslav Jíloviště a 1.000 mil československých si dali již v roce 1967 zakládající členové Veteran Car Clubu Praha. Díky jim za to. Velký dík patří zejména zakladateli a tehdejšímu předsedovi klubu panu Václavu Kafkovi.

Tento článek vyšel také v časopisu MotorJournal. 

Text: Pavel Národa a Jiří Patočka