ZBRASLAV-JÍLOVIŠTĚ aneb oslava 110. výročí
S příchodem nového školního roku přišla také řada na tradiční jízdu historických vozidel Zbraslav-Jíloviště. Loňská padesátka byla oslavena důstojně, přesto se 51. ročník posunul zase o krůček dál, a to především opět blíže původnímu závodu Zbraslav-Jíloviště, který se jezdil v letech 1908 až 1931.
Již v pátek 7. září bylo na Zbraslavském náměstí znát, že se něco chystá. Několik vozů totiž dorazilo již o den dříve a někteří nadšenci tak měli už malou ukázku v předvečer jednoho z nejznámějších podniků u nás. Prostor pro historická vozidla se podařilo tento rok vyblokovat až dolů do ulice u Národní galerie, takže bylo více prostoru pro parkovaní. Ve stejné ulici ve Zbraslavském hostinci probíhala také přejímka v jejímž prostoru byla ozdobou kopii prvního automobilu Benz Patentwagen pana Samohýla. O kousek dál pak bylo depo závodních a formulových vozů, které na sebe strhávaly nemalou pozornost.
O pár metrů výše na náměstí to už od sobotního rána hučelo jako ve včelím úlu. Rojily se nejen automobily a motocykly, samozřejmě do modelového roku výroby 1939, ale také diváci, kteří nenechali na náměstí kousek volného prostoru a obdivovali účastníky jízdy pravidelnosti.
Zbraslavský pomník byl sice kvůli rekonstrukci zakrytý, to ovšem dalo pořadatelům možnost věnovat tuto část náměstí Václavu Zapadlíkovi a diváci tak mohli vidět dvanáct mistrových obrazů v nadživotní velikosti.
Dvanáctá hodina patřila odhalení zajímavému vozu. Šlo o závodní vůz Benz, který přivezl na Zbraslav Ladislav Samohýl. Celé odhalení proběhlo na počest závodního vozu Benz 120 HP, který v březnu 1908 při prvním ročníku závodu Zbraslav-Jíloviště ovládl třídu cestovních vozů a absolutně stanul na druhém místě. Tím spíše bylo odhalení tohoto vozu výjimečné, že k němu došlo právě při 110. výročí od založení závodu.
Další novinkou, která je i s tímto automobilem spojena, byla samostatná kategorie vozů Mercedes-Benz. Těch na zbraslavskou trať vyrazilo celkem 15 a diváci tak viděli opět něco nového. Mezi řidiči Mercedesů byla také žena – Hana Brunová jela s Mercedesem 230 z roku 1938. Z Kolína dorazil pan Lämlein z Mercedesm 230 z roku 1939 a k vidění byl také například krásný Mercedes 500 K Tomáše Kalkuse.
Tradiční značkovou kategorií zůstali také vozy Bugatti, kde se poprvé představila také bílá Bugatti Brescia z roku 1922 dánského majitele, kterou představil pan Jakub Stauch. V této kategorii byla také jediná polská posádka v závodu. Na start totiž vyrazil pan Maciej Peda s Bugatti T40 t roku 1928, a navíc kategorii ovládl.
I přes technický problém s výpadkem proudu v celé Zbraslavi a okolních obcích se povedlo tradičně ve 13:00 postavit vozy na start. Jako první vyjel Benz Patent Wagen, za ním odstartovaly formule, jejich jízda byla zároveň vzpomínkovou jízdou Zdeňka Křivohlavého. Následovaly závodní automobily, motocykly a zbytek historických automobilů. Mezi nimi také desítka loukoťových automobilů z počátku 20. století, například Renault VI z roku 1905 pana Pomahače, Hudson 20 z roku 1930 pana Kalisty, Ford T pana Kašpara či Cadillac Four 30 Radko Junga.
Po odjetí obou jízd začala vozidla za doprovodu Policie ČR přejíždět na Jíloviště, kde u hotelu Palace Cinema probíhala výstava vozidel a v hotelu slavnostní raut.
Na stejném místě v neděli pak odstartovalo padesát strojů do nedělní etapy. Před odjezdem však byla ještě pro jezdce připravena v kapličce sv. Floriána výstava obrazů malíře Yuriye Shevchuka a v místní cukrárně bylo připravena ochutnávka dortíků. Trasa jízdy pak vedla přes Kytínský pivovar, objela Tachlovický trojúhelník a celá akce byla zakončena v Jinočanech ve firmě Auto Veteran Company, kde kromě prohlídky vozů proběhl také oběd i slavnostní zakončení celého 51. ročníku.
Sobotní jízda, ve které se hodnotily rozdíly dvou zajetých časů, byla rozdělena do 8 kategorií. Celkovým vítěz se však s rozdílem pouze 0,12 vteřiny stal Jindřich Lukáš na voze Aero 1000 z roku 1933.
Velký dík patří ředitelce závodu Marketě Profeldové, která opět dokázala Zbraslav-Jíloviště posunout dál a můžeme se tak těšit co přinese další ročník, který bude v příštím roce pořádat Veteran Car Club Praha již po dvaapadesáté.
Text: Jiří Patočka
[vlozit id=1801]