Jízdu pravidelnosti historických vozidel pořádáme na paměť Mezinárodního závodu Zbraslav – Jíloviště, který se jel poprvé v roce 1908, v sobotu 3. 9. jsme uskutečnili již její 44. ročník.
Čtyřiačtyřicet roků, to je v historii motorových vozidel dlouhý čas a v naší činnosti pořádný kus práce.
Prvních ročníků se zúčastňovalo okolo osmdesáti vozidel, dvou-, tří- i čtyřkolových, většinou používaných k běžnému dennímu provozu. Renovace byla vyjímkou, majitelé jí prováděli obvykle vlastníma rukama nebo s pomocí kamarádů, na originalitu se tolik nehledělo. Počet účastníků stoupal, stoupala i hodnota veteránů a kvalita renovací. Po roce 1989 byly najednou jiné možnosti i jiné starosti a rozvoj se zpomalil. Škarohlídi tvrdili, že nastal konec veteránů v Československu, otevřou se hranice a všechn krásná vozidla se prodají do ciziny. Útlum trval několik let. Všichni víme, že to dopadlo úplně opačně, po několika letech došlo k obrovskému rozvoji. Zůstali fandové a machři, kteří stále pracují vlastníma rukama a vlastní hlavou, vznikly malé i větší podniky, které vyrábějí repliky důležitých dílů, provádějí i celkové renovace, vozy, o kterých jsme dříve jen snili, je možné bez problémů dovézt, zájem o historická vozidla i jejich počet stále stoupají, vznikají nové kluby, musea, marně se hledají volné termíny ve sportovním kalendáři.

Parkoviště na náměstí ve Zbraslavi opět zaplnily nejrůznější stroje, základ tvořila vozidla Československé výroby, různé typy Tatra, Škoda, Praga, Aero, Walter, Jawa, ČZ, Manet. Zajímavá byla účast skupiny deseti členů Svazu závodníků veteránů na vozech kategorie F3, převážně s motory Wartburg, vyrobenými a používanými v šedesátých letech.
Informace o vozidlech, jejich majitelích i dosažených výsledkách naleznete ve výsledkové listině
Ve 13.00 průjezd policejního vozu uzavřel trať pro běžný provoz a program otevřela předváděcí jízda vozů F 3, potom už následovalo všechno podle zaběhnutého pořádku, start podle kategorií, projetí prvního kola a start do druhého kola tak, aby nedocházelo ke zdržení. Před čtvrtou hodinou už byli všichni zpátky na parkovišti, skončila uzavírka trati, do páté hodiny byly spočítány výsledky a předány ceny a účastníci se mohli rozjet do svých domovů. Na pořadatele zůstal poslední úkol, uklidit parkoviště, složit a přpravit k odvozu všechna naše zařízení.
Potom už jsme mohli s potěšěním říci: 44. ročník Jízdy pravidelnosti historických vozidel do vrchu Zbraslav – Jíloviště s úspěchem skončil, nashledanou opět příští rok.

Děkujeme Úřadu městské části Zbraslav za pomoc a podporu, bez které bychom nebyli schopni akci uskutečnit.

Výsledky:

Zbraslav2011-vysledky-absolutni

Zbraslav2011-vysledky-formule

Zbraslav2011-vysledky-kategorie

 

Střípky z parkoviště

Nejstarší automobil byl Hupmobile 32 HP, rok výroby 1910, majitel Jarda Šebek patří k pravidelným účastníkům a pořadatelům.
Parkoviště má vždy na starosti Míla Rus, současně se zúčastňuje jízdy pravidelně s některým vozem ze své sbírky.
K pravidelným a stálým účastníkům patří i Václav Kejha s vozem Ford 40 rok výroby 1930, ve své kategorii skončil na pěkném 4. místě Věra Úředníčková je jedna z prvních účastnic, bez problémů ovládá Tatru 11, její manžel tentokrát místo motocyklu zvolil Tatru 52.

Rarita, pravděpodobně jediný v Česku a jeden z 11 v celosvětovém registru je Whippet Overland, rok výroby 1927, byl k nám dovezený asi před třemi roky. V minulém roce ho koupil bývalý aerovkář Jirka Voda, který si ho s potěšením užívá. Asi mu připomíná mladá léta a aerovku, protože je ie to dvousedadlový cabrio v červené barvě.

Jan Kubernát s červenou Aero 662 už také patří ke stálým účastníkům. Jeho bratr začal renovovat Aero 30 a nečekaně zemřel, renovaci dokončil minulý týden Jan a předal vůz dceři zasnulého Vandě Jindrové. Škoda, u nevyzkoušeného vozu došlo k poruše dynama, diváci mohli dokonalou renovaci obdivovat jen na parkovišti.

Na čerstvou renovaci vypadá i u nás ojedinělý Dodge Tourer rok výroby 1924, jeho majitel získal 1. místo v kategorii AUTO 1.

V minulém roce Petr Sazima dokončil renovaci závodního speciálu Praga Alfa, na které v roce 1933 při treningu na 1000 mil československých zahynul ing. Mucha. Po renovaci hned vůz vyzkoušel účastí na Vzpomínkové jízdě 1000 mil československých na trati Praha- Bratislava a zpět.

K pravidelným a úspěšným účastníkům patří i Jirka Růžička, obvykle jezdí na Minor Sport, na Popularu z jeho stáje se zúčastńuje Vladimír Bechyně.

Hupmobil Six Roadster, rok výroby 1930 obsah 3466 ccm, karosovaný v Slewelandu, byl dovezený do Československa už před druhou světovou válkou.

Nejstarší motocykl i nejstarší vozidlo absolutně bylo Torpedo rok výroby 1907, na soutěži elegance v Roztokách ho diváci několikrát ocenily jeko nejkrásnější v kategorii MOTO.

Rytíř Zdeněk senior i Rytíř Zdeněk junior vlastní různé typy vozů Tatra. Martin Rytíř porušil tradici a je motocyklista. Kromě Jawa 500 OHV rok výroby 1930, lidově nazývané Rumpál vlastní i Dněpr se sidecarem, do ktereho se mu vejde celá rodina.

Jaroslava Brutarová

[vlozit id=870]