Skončil čas dovolených a prázdnin, dětem začal další školní rok a pro Veteran Car Club Praha se přiblížil termín Mezinárodní jízdy pravidelnosti veteránů do vrchu Zbraslav – Jíloviště.
Na připomínku slavného závodu, pořádaného poprvé v roce 1908, jsme Jízdu do vrchu uspořádali v roce 1968, vozidla účastníků byla tehdy 30, 40 roků stará, obvykle nerenovovaná a používala se k běžnému dennímu provozu, veteráni, tak jak je známe dnes byly výjimkou. V prních ročnících byla pro hodnocení rozhodující odchylka času vypočítaného podle zvolené průměrné rychlosti a času skutečně dosaženého. Brzo vznikl program, který beze změny stále trvá, ráno je přejímka u divadla J. Kašky, dopoledne jsou vozidla vystavena na náměstí, od 13.00 do 16.00 patří trať veteránům. Rozhodující je pravidelnost jízdy, hodnotí se rozdíl časů, dosažených ve dvou samostatně měřených jízdách, potom už zbývá jen spočítat výsledky, rozdat ceny a poháry, uklidit náměstí a všichni se rozjedou domů.
Počet účastníků už se několik let blíží ke dvěma stům, zúčastnit se mohou všechna historická vozidla bez omezení rokem výroby.
V letošním roce bylo na startovní listině 63 motocyklů, v kategorii byla zařazena i tříkolka Walter, a 120 automobilů, mezi nimi cyclecar Bedelia. Vinou stavebních úprav bylo méně místa k parkování veteránů i doprovodných vozidel a vleků, všem se omlouváme za případné nepohodlí a ujišťujeme, že nebylo v naší moci tomu zabránit.
Už pouhý pohled na startovní listinu zrychlil dech, každý divák nalezl vozidlo podle svého vkusu. My pamětníci dáváme přednost vozidlům dříve vyrobeným, mohli jsme ocenit repliku čtyřklikového Laurin a Klement, Torpedo z roku 1907, několik strojů BSA, MartinSyde rok výroby 1926 i dostatečný přehled strojů české výroby včetně dvou závodních Walterů, nejstarší z automobilů byl Renault VI rok výroby 1905, Renault NN Normandie, Voisin C3L, i krásný Cadillac Coupé byly vyrobeny v roce 1924, Bugatti různých typů, soupeřily s nimi Tatra, Aero, Praga i Škoda. Mladší obdivovali rychlé stroje šedesátých a sedmdesátých let, Porsche, Chevrolet Corvette, Ford Mustang i Feffari. Výběr obrázků i výsledková listina napoví.
Ve 13.00 průjezd policejního vozidla, doprovázeného Pavlem Krotilem na BMW a v dobové kožené kombinéze uzavřel trať pro běžný provoz. První, za přísných bezpečnostních opatření, startovala generace našich příštích nástupců na dětských vozech, pro Kateřinu Bužkovou vyrobil bugatku dědeček, pro Jirku Růžičku otec. Za nimi se ke startu řadili jezdci i jezdkyně na motocyklech. Chvilku se čekalo na hlášení, že obě děti v pořádku dojely a jejich vozidla jsou naložena na doprovodné vozy, a mohly startovat motocykly a po nich automobily. Do 15.30 všichni odjeli dvě kola a trať byla opět přístupná pro běžný provoz. V krátké době byly spočítané výsledky, rozdané poháry a po nezbytných projevech se 41. ročník Jízdy pravidelnosti Zbraslav – Jíloviště se stal kouskem historie.
Text i foto: Jaroslava Brutarová
[vlozit id=804]